RØST 2020

Manuskonkuranse

RØST har nå utlyst ny manuskonkurranse og tema er FLUKT.  Location for årets workshop er Fyllingsdalen kirke og område rundt. Vi har alt fått inn noen forslag og håper at vi denne gangen får mange spennende filmideer. Om du er mellom 15 og 30 år kan du sende inn din filmide. Fristen er 20.februar. 

Du trenger bare skrive en halv til en side. Beskriv hva som skjer, hvem som er med (ungdom 15 – 20) og hva som står på spill. De ti beste ideene/forfatterne blir invitert til å delta på manuskurs. To av ideene vil bli produsert i midten av mars 2020.

For dere som interessert i å delta som team i RØST, møt opp på det nye filmveksthuset BAKOM   onsdag 19. februar kl 18.00 (Damsgårdsveien 59,nordre inngang) Vi vil her informere om Røst, samt få deres ideer og ønsker om hvordan workshopen og produksjonene kan drives i år.

Location

fyllingsdalen kirke 2.jpg
fyllingsdalen kirke 3.jpg

Har du lyst til å være med på RØST 2020? 🎬


Er DU vår nye produsent, klipper, fotoassistent eller filmskaper? Vi trenger personer i mange ulike roller og med ulike ferdighetsnivå! Usikker på hvilken rolle du skal velge eller bare vil vite mer? Registrer deg uansett for å få mer informasjon! Vi gleder oss til å høre fra deg!

Trykk på her for å registrere deg!

NY regissør

Vi har i år fått med oss en ny regissør, Anders Teig som skal ha regi på en av de to filmene som skal produseres under årets filmworkshop.

Anders er utdannet manusforfatter og regissør fra Surrey Institute of Art & Design, England. Har har laget kortfilmene «Haikeren» med Kristofer Hivju og nå sist komedien «Stryk i brekk» med  Calle Hellevang-Larsen . Filmen har vunnet priser i London, Utah og Island.

Anders er også forfatter av thrilleren «Den bemerkelsesverdige bysten», og han driver forlaget Bergen Bokbryggeri. 

Regissør Anders Teig

Regissør Anders Teig

 
Filmskaper Vigdis Nielsen

Filmskaper Vigdis Nielsen

Den andre filmen som skal produseres i årets workshop er det filmskaper Vigdis Nielsen som skal ha regi på. Det er Vigdis sammen med Fyllingsdalen teater som arrangerer workshopen.

Tidligere RØST skuespiller med i Astrup - Flammen over Jølster!

Image-1.jpeg

Filip Kremner (18) fikk den gleden av å portrettere kunstneren Nikolai Astrup i et par scener, som hans unge selv i filmen Astrup - Flammen over Jølster.

“Han var en fantastisk nydelig kunstner, i person og kunst, som dessverre døde alt for ungt. Heldigvis for oss etterlot han seg noen av de flotteste kunstverkene vi har i dag.” 

Image.jpeg

Hvordan fikk du rollen?

“Sammen med kulturskolen sitt fordypningsprogram spilte vi et stykke som het 'bye bye baby', på Den Nasjonale Scene. Regissøren min, Beate Rostin, hadde fått en mail som utlyste gutter på min alder og anbefalte meg om å søke. Heldig som jeg er, fikk jeg lov til å komme inn til dem og vise meg selv fram.”

“Uten casting-agenten, Alicia Eidesund, hadde jeg aldri fått jobben. Hun var og er så utrolig hyggelig og forståelsesfull at det var nesten vanskelig å bli nervøs for callback. Men noe skummelt var det fortsatt”

Fillip var på to auditions, en preliminær og en callback. På callbacken ble han gitt en liten scene som han skulle lære seg og ble fortalt at han skulle få astmaanfall.

“Jeg fikk hjelp av en medskuespiller på 'bye bye baby' til hvordan astmaanfall foregikk, og manuset pugget jeg så snart jeg hadde tid.”

Filip forteller hvordan det var å jobbe med de profesjonelle skuespillerene og et stort film teamet!

“Man kjenner jo at aspirasjonene bare blir større av å få en liten smakebit på hvordan det livet faktisk er. Jeg tror jeg spilte inn til sammen to uker, kanskje litt mindre. Og da fikk jeg både dra til Jølster i Førde til Turku i Finland, to steder jeg aldri noensinne ville tenkt på å dra til. Noe av det som appellerer med yrket er jo den følelsen av nyfunnethet i alt du gjør, hvert nye prosjekt byr på nye steder, nye opplevelser og best av alt - nye karakterer. Absolutt alle i crewet var en glede å jobbe med og snakke med, hver og en var utrolig åpen og tilretteleggende mens jeg snublet meg gjennom min første innspilling.”

Image-2.jpeg

De kortsiktige planene til Filip er å komme inn på teaterhøyskolen og komme i gang med skuespiller utdanningen. De langsiktige planene er å dra tilbake til New York og fullføre to-års kurset ved The Neighborhood Playhouse, hvor han fikk oppholde selg en måned ifjor sommer gjennom oppsparing og stipend.

“Så vil jeg arbeide fulltid med skuespill, enten det måtte være teater, film, TV, eller voiceover. Jeg drømmer om at hovedinntekten min skal stamme fra skuespill og at jeg er fullstendig selvstendig samtidig som jeg stadig utvikler og fornyer mitt uttrykk som kunstner.” 

For å oppnå sine drømmer og planer har Filip en klar plan!

“Aldri stoppe å jobbe! Ingen ting er gitt og alt kan famle hvis du stopper å bry deg. I dette yrket er det de som arbeider mest, vil det mest som kommer seg fremover, talent er ikke nødvendigvis vinnerloddet. Det handler om felles respekt for alle du jobber med, uavhening hvilken del de har i produksjonen. For alt i alt er vi alle sammen i å skape!”

“RØST var nok min første virkelig erfaring med innspilling, så jeg er takknemlig for det jeg lærte. Vigdis er en utrolig person som er dedikert og omringer seg med inspirerte, vidunderlige med-skapere. Det var en god opplevelse som jeg aldri ville angret på. Jeg setter pris på alt RØST gjør for det unge filmmiljøet og håper de aldri stopper!”

God nyttår!

fireworks-227383_1920.jpg

Et nytt og spennende år er i gang og vi ser frem til en ny runde med RØST filmworkshop i 2020! Det vil komme mer informasjon om dette litt senere i Januar, så det er bare å følge med på nettsiden og facebook siden vår!

Vi starter det nye året med Nataniel Nordnes som var så heldig å få en liten rolle i den kinoaktuelle spillefilmen Tunnelen. Nataniel er fra Hamar, men jobber nå som frilansskuespiller i Bergen. Han spilte rollen som Thomas i Røstfilmen Face your Fears i 2017.

Tidligere RØST deltaker med i spillefilm

I starten visste jeg egentlig ikke om jeg hadde en spesifikk rolle, om jeg var statist, eller utvidet statistrolle. Men etter den første dagen var ferdig så fikk jeg beskjed at jeg skulle være med 9 innspillingsdager i den nye spillefilmen Tunnelen. 

Jeg søkte på rollen via  facebook. Facebook er en kjempefin plattform for å søke jobber. Jeg fikk rollen via Alicia Eidesund casting som i Tunnelen jobbet med casting av skuespillere og statister.  Jeg har blitt castet av Eidesund et par ganger tidligere, hun er dyktig hjelpsom og hyggelig å møte når du er ny i bransjen. Hvis du gjør en god jobb er det lettere for at du blir anbefalt videre. 

På Tunnelen slapp jeg for min del heldigvis live audition, istedenfor skulle jeg sende inn videoauditiontapes med utdrag fra manus. Videoaudition fjerner nervene man får i live audition, syns jeg.

79601978_813426572436628_5663566574854864896_n.jpg

Innspillingen var utrolig gøy, det startet rolig, men ble actionfylt etterhvert. Når man ikke har hovedroller og er relativt ny eller har mindre roller eller er statist, så må man forvente mye venting. Jeg personlig har det ofte gøy når jeg venter også, rett og slett fordi jeg elsker det jeg får være med på. Man får lære å kjenne mange gode folk. Men det er også viktig å følge med på instrukser som blir gitt, og huske å være stille under opptak. 

Det var utrolig fine locations, jeg fikk reise mye  på vestlandet, vi bodde på hotell og fikk oppleve mye rundt selve filmen også. Det var mye praktiske effekter som gjorde det ekstra gøy å være med på sett.

Det var utrolig hyggelig crew, sminke og kostyme gjengen var veldig hyggelige. Vi hadde fantastiske koordinatorer, som guidet oss gjennom det hele. Regissør Pål Øie var fantastisk, han vet hva inkludering betyr. Han snakker med folk, er en del av gjengen. Første dagen tok han oss (som trodde vi var statister) til side, det var først da jeg forsto at jeg virkelig var med i en liten rolle. Han satte seg foran oss rundt bordet. Spurte alle om vi kunne si replikker foran han, spurte hvem som er flinke til å grine, improvisere osv. Men jeg følte på en inkludering den dagen som jeg satte veldig pris på. Det samme gjelder på festpremieren i Colosseum. Jeg jobbet ikke så tett på Pål som hovedskuespillerne, men det å bli regissert av en såpass god regissør merker man veldig godt, og det er en utrolig god erfaring, han var flink til å gi de riktige beskjedene som fikk folk til å reagere riktig og jeg håper å få jobbe med han igjen. 

Jeg jobbet endel rundt Ylva og Daniel når jeg var med, de var stjernene i scenen, men å få se de jobbe og se regi og alle andre jobbe med de var veldig lærerikt. Man plukker gjerne opp mye underbevisst man kan bruke senere. Å få jobbe med Thorbjørn Harr var veldig gøy, man ser hvor mye erfaring han bringer inn i scenen, hvordan han "leder" alle sammen med sin erfaring og gir alle en form for trygghet når man skal spille. Det gir mye verdifull erfaring å se så dyktige mennesker med så bred erfaring jobbe samme, alt fra foto, til regi, til skuespillere, sminke og kostyme, lys, assistenter og de som styrte praktiske effekter. 

Mine fremtidsplaner er å jobbe som skuespiller på fulltid. Jeg var nylig på audition for en liten rolle, så får jeg se om det blir ja eller nei. Jeg har søkt veldig mange skuespillerjobber, mye nei, mange får man ikke svar på. Men man må aldri slutte å prøve. Drømmen er å leve av skuespill. Drømmerollen ville vært en rolle i Star Wars, eller en rolle i Tolkien sitt univers. 

Det hele startet for ca 10 år siden på Videregående. Jeg og bestekameraten min, begynte å lage egne filmer, jeg fant ut at dette var virkelig noe jeg likte, dette er noe jeg ønsket å fortsette med. Vi spilte i filmene, redigerte de, filmet de og gjorde alt selv. 

Etterhvert fant jeg statistsidene på facebook, via de fikk jeg min første statistjobb i NRK sin Mad Max Promovideo,. Ikke lenge etter fikk jeg en ny statistjobb for Talkmore. Deretter gikk jeg et år på skuespillerteknikk, jeg ble med i studentfilmer som hovedroller og biroller, og flere statistoppdrag i større produksjoner. Jeg gikk et år på filmproduksjon, men skuespill sto for sterkt i hjertet. Samme året fikk bli med i Røst 2017 i birolle for kortfilmen Face your Fears, noe som ble en god erfaring for meg, her fikk jeg endelig en rolle, jeg fikk være med et crew og spille igjen. Det var en moralboost og det føltes som en frihet. Det var kjempehyggelige produsenter, crew og motskuespillere. Jeg lærte mye av mine feil under og etter produksjonen og det er det jeg synes er så bra med den typen platform, at man faktisk får prøve seg. Man får testet seg selv, utfordret seg selv samtidig som man lærer. Og det er bra å ha med videre.

Etter det var jeg  statist i  spillefilmen Mortal. Min første smårolle kom høsten 2017, i VG reklamen Bergen ut av Norge, jeg spilte østlendingen som ble kastet ut fra rabarbratesten, noe som har gitt meg oppmerksomhet som rabarbramannen. Det var mitt første møte med å bli gjenkjent, det var en rar følelsen, men samtidig gøy. . Og nå er jeg med i en liten rolle i Tunnelen, en fantastisk spennende og virkelighetsnær film, som jeg virkelig anbefaler alle å se. 

Råd til andre :  Hvis du ikke får jobber i starten, er det bedre å melde seg på teater, eller lage egne filmer for å lære deg og øve på skuespill, enn å vente på å få noe. Finn gjerne youtubere som lager filmer, se hva de gjør, og når du ser på kino følg med på hva skuespillerne gjør. Les deg gjerne opp om Method Acting, eller andre skuespillerteknikker. Ikke tro at skuespill ikke er et fag, for det er det. Det krever at du faktisk jobber med det som din hovedprioritet, dersom du har dette som din drøm, ikke ta det for gitt at du får prøve deg. Alle kan gjøre feil og det er lov. 

Finn facebookgrupper og filmselskaper/produksjonsselskaper. De legger ofte ut roller eller statistarbeid. NFI har en oversikt over hvem som får støtte, og hvem som er produsenten, send de en mail med cv og spør om de kan sende deg videre til casting. Det er verdt et forsøk. 

Alltid følg Din egen drøm! Mange får høre at du burde bli det eller det, men det er Du som bestemmer hva Du ønsker å bli. Du velger hvilken skole du ønsker å gå, ta gjerne Bachelor i skuespill, det gir det en god plattform å starte på. Hvis du har blitt 20 og ikke ønsker mer skole, søk likevel, eller skaff deg erfaring som statist og jobb deg oppover. Det er viktig å tørre å satse på sine egne drømmer uansett hva foreldre, venner familie eller lærere sier. Det er ditt liv, og lev det fullt ut! 

Nataniel Nordnes

78808967_470972970286192_3805245654507192320_n.jpg

TILBAKEBLIKK - Bare meg

12109938_10153532792187559_8586151992729974586_o.jpg

“Bare meg” hadde premiere på Bergen Kino 16 mars 2016. Filmen handler om vennskapet og samholdet i jentegruppa som blir satt på prøve når Camilla avslører en hemmelighet hun har holdt på lenge.

Dette året var teamet blitt større og samarbeidet med Høyskolen Kristiania begynte. Flere mentorer var innom prosjektet for å veilede ungdommene.

Manuset er skrevet av Rebekka Emilie Malkenes(26) som hadde nettopp fullført bachelorgraden sin i tv og filmproduksjon i England etter 2 år på Norges kreative høyskole.

”Jeg vil lage film fordi jeg har en lidenskap for å fortelle historier.  Jeg liker best å skrive  om tema som ligger meg nært og som jeg synes er interessant å utforske. Det er spennende å begynne med en ide og utforske og utvikle den.”

I år har Rebekka vært nettansvarlig for RØST og laget nettsiden til RØST.

“Være nettansvarlig for RØST har gitt meg en mulighet til å lære meg å lage nettside, planlegge innlegg og skrive saker for nettsiden. Det har vært mye mer jobb enn jeg forventet men jeg har lært utrolig mye.”

Manusforfatter Rebekka Emilie Malkenes (26)

Manusforfatter Rebekka Emilie Malkenes (26)

Selv om Rebekka har erfaring fra andre roller i filmproduksjoner, som innspillingsleder, klipper, og koordinator, er det manus hun liker best å jobbe med.

“Jeg liker hele prosessen med å lage film, men jeg synes det å skrive manus og utvikle ideer er det mest spennende. Jeg bruker skrivingen min til å bearbeide ting jeg føler er utrettferdng eller burde endres på. Da er det gøy å bruke fantasien og sette ting på spissen, teste ut hva som fungerer og hva som ikke fungerer.”

Videre håper Rebekka på å fokusere på manusskriving og fortsette som freelancer i Oslo

Skuespiller Annika Josefin Strømblad (22)

Skuespiller Annika Josefin Strømblad (22)

Annika Josefin Strømblad(22) spilte Camilla i filmen og hun lærte mye av å være med på et større prosjekt som RØST.

“Det viste meg hvor mange faktorer som må være i samspill for å få til det vi gjorde på sett og under innspillingsperioden. Dette motiverte meg til å yte mitt beste når det var min tur til å stå foran kameraet. Under innspillingen fikk jeg jobbe med mange dyktige folk som var ute etter å få fram det beste hos hver enkelt person i crewet.”

RØST har bare inspirert henne til å fortsette veien mot skuespillerdrømmen.

“Takket være RØST har jeg et fått et positivt innblikk og mer kompetanse som jeg fikk bruk for senere i utdannelsen min.”

Nå studerer Annika 2. år på bachelor-graden sin i Høgskolen i Volda på drama og teater-linjen. “Dette semesteret har vi et fag som heter «Spill for kamera», som da handler om hvordan det er å være med i en slik produksjon som jeg fikk være med på hos RØST.”

Planen videre er for Annika å fullføre bacheloren graden Volda og deretter se hvilke muligheter som kommer underveis.

“Jeg er målrettet og motivert for å jobbe innenfor dette yrket og stortrives med det!”

11731668_10153532791627559_8547524478913505420_o.jpg

TILBAKEBLIKK- Glemmer aldri

glemmer aldri 04.jpeg

“Glemmer aldri” er den andre filmen som ble produsert første året RØST hadde filmworkshop. Rolv Lyssand Bjørø ung filmregisør fra Os var regissør på «Glemmer Aldri». Rolv jobbet allerede da som regissør på  Pandorafilm og jobber der fremdeles. Han valgte Torbjørn Sandmo som på den tiden var 17 år til å skrive manus. I motsetning til filmen “Verdens beste søster” hadde “Glemmer aldri” et stort team og mer ressurser.

Det ble holdt audition med flinke ungdommer fra Fyllingsdalen teater og Rolv var veldig imponert over nivået til ungdommene. Skuespillerne som fikk roller var Iben Vestrheim, Kristian Torgersen, Margaret Jakobsen og Olav Skogrand.

IMG_1858.jpg

- “For å lage en god historie så måtte Torbjørn og jeg tørre å bruke egne erfaringer. Det som var gøy med å jobbe med teaterungdommeme  var at de var vant til å tre inn i en annen rolle. Vi måtte jobbe litt med å overgangen fra teater til film men de plukket de fort av seg.” 

bilde glemmer aldri 01.jpeg

Det var et stort team av ungdommer og frivillige. Noen fagfunksjoner var det profesjonelle filmarbeidere, bla innspillingsleder Benedicte A. Sælensminde og Anders Hereid på Foto.

-”Det er viktig for ungdommene å lære av profesjonelle og være et mest mulig profesjonelt filmteam.”

Etter å ha håpet på 5 statister fikk de plutselig 15stk noe som økte produksjonsverdien og troverdigheten til filmen. Det var viktig for Rolv at ungdommene skulle lære hvor mye arbeid som ligger bak en film både under innspilling og i postproduksjon.

-“ Det var også viktig å lage en film som alle involverte kunne være stolt av og bruke som en CV. Jeg vet at flere av skuespillerene har fått nye roller i andre kortfilmer på grunn av filmen vår.”

Når jeg tenker tilbake tror jeg egentlig arbeidet med de fantastiske ungdommene og kortfilmen «Glemmer aldri» inspirerte meg til å gå i gang med drømme prosjektet mitt «En Annen Verden»
— Rolv Lyssand Bjørø

“EN ANNEN VERDEN”

“En annen verden” er en eventyrfilm som Rolv spilte inn for egne penger august 2016. Da var også flere av de involverte fra Røst med i filmen slik som bla Margaret Jakobsen og Kevin Smilden som var produksjons assistent på «Glemmer Aldri»

-”En Annen Verden var enormt mye arbeid siden jeg Regisserte, produserte, klippet, og gjorde stor del av lyddesign og effekter selv. Men i det karakterene og filmen begynte å leve så var alt vert det.”

Margaret Jakobsen som spiller Nina i filmen

Margaret Jakobsen som spiller Nina i filmen

Om man vil oppnå noe så må man bare gjøre det!

-”Hvis jeg har lært noe så er det om man vil oppnå noe så må man bare gjøre det. Det gjelder uansett om det er musikk, dans, maleri eller all form for kunst. Hvis det virkelig kjenner at det er noe du vil fortelle eller må gjøre, så er du nødt til å bare hive deg uti og gjøre det. Ikke vær så redd for å gå på trynet. Jeg tror tanken på å gå på trynet er mye verre en å faktisk gjøre det. Når jeg ikke fikk støtte til å gjøre “En Annen Verden” gjorde det at jeg lærte å gjøre ting innen film jeg bare kunne drømme om tidligere.”

glemmer aldri 03.jpeg

TILBAKEBLIKK - Verdens beste søster

Første RØST-filmworkshop hadde premiere 18 mars 2015 på Bergen Kino. Det ble laget to filmer og en av de var“Verdens beste søster”. Manus var skrevet av Arina Magdalena Lindgren som tar opp temaet søskensjalusi. Det var en enkel produksjon med klarer regler og et lite team. Det var to dager kaotisk filming hjemme hos en av de unge skuespillerne.  Manus til "verdens beste søster" ble ferdig på location, regissøren laga mat og skuespillerne rigga og tok oppvasken. Vi hadde bare to assistenter i tillegg til kamera  og regi, men vi klarte å lage en liten film. Ikke minst takket være klipper Morten Øvreås. Torgeir Grov  18 år som her debuterte som lyddesigner , studerte på Høyskolen Kristiania og det gjorde at vi i andre sesong startet et samarbeide med HIK. 

-"Jeg holdt mye på med film  i ungdomstiden, det var hobbyen min"
Arina Magdalena Lindgren var 17 år når hun var manusforfatter på "Verdens beste søster" Hun var og med på Amandus talent i den perioden. "Røst var gøy og jeg lærte at alle sine bidrag er viktig for å gjøre filmen bra.

Nå studerer hun japansk og skal fortsette med økonomi.

-"Røst var en fin førstegangs opplevelse! " Henrik Rognaldsen skuespiller Verdens beste Søster har etterpå gått dramalinja på Romerike folkehøgskole, men har nå bestemt seg for å studere idrett.

Skjermbilde 2019-04-08 kl. 09.36.05.png
Skjermbilde 2019-04-08 kl. 09.29.16.png

Malene Pedersen Dale var "lillesøster" og allerede da ambisiøs skuespillerspire som hadde erfaring fra både Fyllingsdalen teater og film. Malene liker å improvisere på audition, men ville gjort det enda mer på opptak.
Planen hennes nå er å dra til Australia. Studere på universitet, innenfor drama/skuespill.
Drømmen hennes videre er å satse som skuespiller og ta full utdannelse i London. -

"Jeg jobber meg sakte mot målet men må først få større tro på meg selv.”

Aron Jasperr Lona Altinpinar skuespiller i filmen sier at RØST har lært han hvor mye arbeid som skal til for å lage en film og det har gitt han motivasjon til å jobbe hardere.

-“Nå går eg Musikallinja på Seljord FHS jeg har søkt MOTIO - forstudium i dans med musikkteater til høsten”

Skjermbilde 2019-04-08 kl. 09.34.57.png

TILBAKEBLIKK

logo+r%C3%B8st+2014-19.jpg

RØST hadde sin første premiere for fem år siden. Siden da har det blitt produsert ti kortfilmer med unge film og skuespill talenter fra Bergensområdet. De to siste skal ha premiere på Bergen Kino nå i vår men før den tid ønsker vi å ta et tilbakeblikk på tidligere produksjoner og mimre litt. De neste ukene kommer vi til å legge ut filmer, bilder og intervju med de som har vært med tidligere.

Klipp fra noen av filmen som har blitt laget

På sett "Knust"

“Knust” er en av filmene som blir produsert i årets RØST-workshop. Manuset er skrevet av Violeta Cogorno (19) med Gine Therese Grønner på Regi.

Hvorfor ville du fortelle denne historien?

Jeg synes det er svært viktig å få frem for både unge og voksne at barn trenger mer enn bare et trygt og godt hus og mat på bordet. De trenger foreldrene sine på mange ulike måter, ikke kun som forsørgere. Jeg ville fremstille hvordan det er å savne noe man tar for gitt når man har det. - Violeta Cogorno (19)

IMG_2289.jpg

Filmen hadde opptak i vinterferien med to opptaksdager. Produsenten for filmen er Magne Sølvberg (25) som går 2. året på film ved Høyskolen Kristiania.

Hvordan har det vært å være produsent på denne filmen?

Det har vært både slitsomt og gøy. Var litt stresset når det nærmet seg, men det har gått fint. Det har gått utrolig fort når vi først var igang. - Magne Sølvberg (25)

På sett: Kristoffer Joner, Sofian Emile' Mathisen Eidesund (10), Birk Salomonsen Nord (11)

På sett: Kristoffer Joner, Sofian Emile' Mathisen Eidesund (10), Birk Salomonsen Nord (11)

Hovedrollene i filmen ble spilt av Sofian Emile' Mathisen Eidesund (10) og Birk Salomonsen Nord (11). De synes begge det har vært gøy å være med på film innspilling og se hvordan alt henger sammen. Når de får spørsmål om de ønsker å bli skuespillere har de litt forskjellige svar.

- Jeg ønsker å bli skuespiller og håndballspiller, Sofian (10)

- Jeg gjør det på gøy men kunne kanskje tenkt meg å bli skuespiller ,Birk (11)

Et annet ungt talent i filmen er Emil Molvik Hansen (10) som spilte en gutt som sitter på cafe med moren sin. Han har lenge ønsket å gå på audition så når RØST lyste ut at de trengte gutter i hans alder var han kjapp å melde seg på. Selv om dette var Emils første filminnspilling, er han klar på at han gjerne kunne tenke seg å bli med flere ganger.

- Det var helt fantastisk å være med på noe sånt! Gleder meg til å se filmen!

Filmen er nå i gang med postproduksjon og kommer til å ha premiere på Bergen Kino nå i vår

UNGE KVINNELIGE FILMTALENT FORAN OG BAK KAMERA

RØST feirer kvinnedagen med disse bildene fra opptak av den ene av årets Røstfilmer.

 “Litt for liten” skrevet av 14 år gamle Edith Amalie Lindtner.  Laura, Fanny og Tèa alle 15 år spiller de sentrale rollene i filmen, og 22 år gamle Amina er produsent.

IMG_2895.JPG

«Jeg kjenner meg veldig igjen i historien og det håper jeg og tror at mange andre også vil gjøre det.» sier Edith som var en av to kvinnelige vinnere i Røst sin manuskonkurranse. Den andre vinneren var 17.år gamle Violeta Cogorno som skrev den andre filmen ”Knust”

Blant mange håpefulle jenter med skuespillerambisjoner på audition fikk tre 15 åringer Laura Johansson Schnell, Tèa Grønner Joner og Fanny Nupen rollene i ”Litt for liten”.

Fra venstre: Tèa Grønner Joner, Laura Johansson Schnell og Fanny Nupen

Fra venstre: Tèa Grønner Joner, Laura Johansson Schnell og Fanny Nupen

 Alle jentene sier de har en drøm om å bli skuespillere, selv om de innser at de ennå er svært unge og mye kan skje. ” Disse jentene har et helt spesielt talent, jeg er veldig imponert over innsatsen deres i filmen og gleder meg til å følge med på de videre”, sier regissør Vigdis Nielsen

“Det som var slitsomt var at vi måtte stå flere timer ute i kulden, og gjøre ting om og om igjen, men det var absolutt verdt det” sier Fanny og Tèa.

“Det er flere folk bak kamera enn jeg trodde, og mye mer arbeid og det tar veldig lang tid, Vi brukte to lange dager på opptak og så blir filmen bare ti minutter.” Laura Johansson Schnell er sliten etter opptak, men syns det var utrolig kjekt å få denne opplevelsen

Det er tydelig at det er uvant og litt utmattende for jentene å måtte gjøre scenene om og om igjen. Teamet berømmer de for innsatsen og sier at det virker som om de er profesjonelle skuespillere alt.

Filmens produsent er også en ung kvinne, Amina Reikvam 22 år. Amina har også  hatt ansvar for kostyme og sminke

«Det har vært mye arbeid, men jeg føler at jeg har lært masse av det. Spesielt krevende har det vært at innspillingen har foregått på flere locations og delvis utendørs, men vi kom i mål til tiden, smiler Amina. Nå gleder meg nå til å starte etterarbeidet og vise filmen på premieren i mai.

Manusforfatter Edith med klapperen på sett

Manusforfatter Edith med klapperen på sett

 Edith som selv er aktiv i Natur og ungdom har sammen med skuespillerne malt banneret vi bruker i filmen. Hun har og hatt  lange dager som assistent på sett.

”Jeg ble sliten pga det konstante kjøre og tempoet og profesjonaliteten hele teamet hadde. Men og fordi det var mye følelser . Nå ser jeg TV serier på en helt annen måte sier manusforfatter Edith avslutningsvis.